The making of… deel 2

door Nicole Roepers.

Museale objecten, kleding en props uit Londen, een crew van meer dan 40 man, 36 figuranten waaronder twee honden en een nepbaby, universitaire- en museumexperts. Een maandenlange voorbereiding gingen vooraf aan de spannende fotoshoot die tot en met vandaag plaatsvond in de Pieterkerk in Leiden. Op uitnodiging van Museum De Lakenhal en de Universiteit Leiden creëerde topfotograaf Erwin Olaf de afgelopen dagen zijn versie van het Leidens Ontzet.
Hieronder een – gecensureerd!- (beeld)verslag, want het resultaat van de foto’s houden we geheim tot aan de officiële presentaties eind september in De Lakenhal en de Universiteitsbibliotheek.

“ 1, 2, 3! JA! 1,2, 3 en nog een keer: 1, 2 ,3 goed en 1,2,3!”
De stem van Erwin Olaf schalt elke middag door De Pieterskerk als het moeilijkste onderdeel van zijn foto-opdracht begint: de fotoshoot van een grote groep figuranten, amateurs uit Leiden en een paar professionele modellen. Op hetzelfde moment moeten ze allemaal tegelijk hun afgesproken pose innemen. Er is maar 1 take nodig, maar die moet dan ook ook perfect zijn.

De Pieterskerk is omgetoverd tot het decor voor een filmset, met in het koor een ruime kleding- en attributenafdeling, een wacht- en cateringsectie en verspreid over diverse plekken sets voor diverse scènes uit Leidens Ontzet. Elke dag wordt er een derde deel van een groot historiestuk gemaakt en een tweetal stillevens of portretten.


De sfeer is professioneel en ontspannen tegelijkertijd. Olaf maakt grapjes met de figuranten, stelt ze op hun gemak en eist op het ‘moment supreme’ van iedereen opperste concentratie.

Figuranten worden geschminkt tot pestlijder, militair gouverneur, burgemeester, Minerva of hongerlijder. Olaf checkt alle details: de make-up, de kleding, de houding, het licht. Aan de kleding voegt hij hedendaagse details toe. Hij is immers gevraagd om een 21-eeuws historiestuk en fotoserie te maken over Leidens Ontzet. Gebaseerd op feiten en hoofdrolspelers, maar met de uitstraling van echte Erwin Olaf foto’s. Dus plaats hij een iPod op een 16e-eeuws militair kostuum, of een hedendaagse ketting onder een boerenkiel.

Aan het eind van vrijdagmiddag is de meesterklus geklaard. De opnamen van drie dagen vormen samen een groot historiestuk en een zestal portretten en stillevens.
Die beelden, die houden we nog even geheim. Alleen direct betrokkenen en een aantal persvertegenwoordigers hebben we een kijkje in de keuken gegeven. Zij zagen stukjes, delen van de uiteindelijke foto’s. Voor hen, ons en iedereen geldt, nog even geduld tot eind september, dan zijn alle foto’s te zien in Museum De Lakenhal en in de expositieruimte van de Universiteit Leiden.