Home

Persbericht

13 december 2017

Stijljaar levert Leiden economische spin-off op van 6 miljoen

Leidse programmering trekt ruim 125.000 bezoekers

Deelname aan het landelijke themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design heeft Leiden een bezoekersaantal van ruim 125.000 en een economische spin-off van 6 miljoen euro opgeleverd. Een buitengewoon succes. Dit jaar vierde Leiden in een internationaal samenwerkingsverband volop dat 100 jaar geleden kunstbeweging De Stijl door Theo van Doesburg in Leiden is opgericht. De stad van ontdekkingen was deze zomer één groot openluchtmuseum geïnspireerd op De Stijl met als hoogtepunt de Openluchttentoonstelling van Museum De Lakenhal.

De resultaten zijn afkomstig uit het onderzoek dat het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) liet uitvoeren door NBTC-NIPO Research. Daaruit blijkt dat het Mondriaan tot Dutch Design themajaar in totaal 600.000 bezoekers trok, goed voor zo’n 110 miljoen euro aan bestedingen.

Ruim helft bezoekt Leiden om Stijl programmering

De Leidse programmering deed het bijzonder goed. Met totaal ruim 125.000 bezoekers waarvan 90% nationaal en 10% internationaal trok Leiden een groot aandeel van het totale bezoek naar zich toe. Voor de meerderheid van de bezoekers (ruim 50%) was de programmering van Openlucht Museum De Lakenhal en Beelden in Leiden de aanleiding om de stad te bezoeken.

Themajaar levert stad 6 miljoen euro op

Het succes van het Mondriaan tot Dutch Design jaar levert ook nog wat op. Het onderzoek laat zien dat de nationale bezoekers garant staan voor zo’n 4,5 miljoen aan economische spin-off. Hiervan is 2,5 miljoen euro toe te schrijven aan de verblijfstoerist en 2 miljoen aan de dagtoerist. De internationale bezoeker van dit themajaar genereerde voor Leiden zo’n 1,5 miljoen euro.

Samenwerking loont

Museum De Lakenhal en Leiden Marketing namen gezamenlijk het initiatief om zich aan te sluiten bij dit internationale themajaar, een samenwerking met het NBTC en 32 partners door het hele land. Martijn Bulthuis, Directeur van Leiden Marketing: “Samen met vele Leidse partners waaronder de Gemeente en Cultuurfonds Leiden is het themajaar zowel inhoudelijk als financieel tot een succes gemaakt. Wij zijn enorm trots op dit resultaat. Daarnaast geeft dit veel vertrouwen om vol energie aan de slag te gaan voor het Rembrandt & De Gouden Eeuw jaar in 2019 en het Mayflower400 jaar in 2020.” Hoofd Publiekszaken Minke Schat van Museum De Lakenhal: ‘Investeren loont. Met deze samenwerking hebben we de link van De Stijl, Theo van Doesburg en Leiden (inter)nationaal meer bekendheid kunnen geven, blijvend voor toekomst. Zo is in het vernieuwde museum vanaf 2019 een vaste presentatie rond de vroege periode van Stijl en Van Doesburg te bewonderen'.

In totaal gaven stad en partners circa 250.000 euro uit aan de marketingcommunicatie, citydressing en programmering van het Mondriaan tot Dutch Designjaar in Leiden. Dat is exclusief de kosten van de tentoonstellingen.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal graag contact opnemen met Leiden Marketing, Martijn Bulthuis via martijn.bulthuis@leidenmarketing.nl of 071-5160997 of Museum De Lakenhal, Minke Schat via m.schat@lakenhal.nl of 06 11 01 88 31.

Leiden Marketing

Leiden Marketing is de organisatie om Leiden regionaal en (inter)nationaal op de kaart te zetten als Stad van Ontdekkingen. Daarbij richt Leiden zich op bewoners, bezoekers, talenten en bedrijven en staan de pijlers Cultuur & Kennis centraal. leiden.nl

Museum De Lakenhal

Museum De Lakenhal is het museum voor kunst, kunstnijverheid en geschiedenis van de stad Leiden. Tot de hoogtepunten uit de collectie behoren werken van oude meesters als Lucas van Leyden, Rembrandt van Rijn en Jan Steen, maar ook van moderne kunstenaars als Theo van Doesburg, Jan Wolkers en Erwin Olaf. Museum De Lakenhal maakt kwaliteitsvolle presentaties van (inter)nationaal belang op basis van Leidse bronnen. Het museum profileert zich als een vernieuwend netwerkmuseum en verbindt heden en verleden door bezoekers te inspireren met oude en nieuwe gezichtspunten. lakenhal.nl/destijl

Leiden, geboortestad van De Stijl

Leiden is de bakermat van De Stijl. Hier werd het tijdschrift waaraan de internationale kunstbeweging haar naam dankt door Theo van Doesburg 100 jaar geleden opgericht. Een beweging die richting wilde geven aan een nieuwe wereld, die van het moderne leven in de twintigste eeuw. Toen revolutionair! Nu 100 jaar na dato maakt Leiden de balans op en organiseert vele exposities, voorstellingen, lezingen en bijeenkomsten waarin deze stroming centraal staat.

Het ‘Mondriaan tot Dutch Design jaar’ is een initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Museum De Lakenhal en Leiden Marketing participeren in dit themajaar. Samen met Cultuurfonds Leiden en de cultuursector is er een mooi programma tot stand gebracht.