PERSBERICHT


Museum De Lakenhal verrast met PARELEN in kunst, natuur & dans

18-06-2012

Een hap lucht, een duik onder water, sferisch blauw en dan een overweldigende hoeveelheid parels. Vanaf 16 september verrast Museum De Lakenhal in Leiden met PARELEN in kunst, natuur & dans: een unieke en grensoverschrijdende tentoonstelling.

Een museale choreografie
In opdracht van Museum De Lakenhal stelde choreografe Karin Post de tentoonstelling PARELEN samen, waarvoor zij dans, kunst en natuurhistorie heeft gecombineerd. Nieuwe installaties van onder meer Rob Birza, Berend Strik en Marijke van Warmerdam gaan een dialoog aan met nieuwe dansfilms van Leine Roebana, Het Nationale Ballet, Natalia Horecna en Michael Schumacher. Aangevuld met kunst en objecten uit de eigen collectie van Museum De Lakenhal en bijzondere bruiklenen van onder meer Naturalis, staan deze werken aan de basis van een compleet nieuwe museumbeleving.


Verhaal van de parel
Op de tentoonstelling wordt in negen scènes het verhaal van de parel verteld. Het levensverhaal van Aboriginalmeisje Siluce, op een audiotour meeslepend verteld door Pierre Bokma en geschreven door toneelschrijver Rob de Graaf, vormt hierbij de rode draad. Van de warme stranden van de Stille Zuidzee wordt Siluce over het water meegevoerd naar de koude kades van de Noordelijke Nederlanden. Precies zoals de parels die vanaf de 17de eeuw werden meegenomen door VOC-schepen. Terwijl het verhaal van PARELEN zich in iedere zaal verder ontvouwt, verwateren de grenzen tussen museumbezoeker, luisteraar en publiek. 


Pronkstukken
Al bij de oude Egyptenaren en Romeinen was de parel als zeldzaam natuurjuweel favoriet. Eeuwen later zouden rijke kooplieden parels vanuit verre oorden mee naar huis nemen om ze daar op hun Hollandse kledij te dragen of als pronkstuk in rariteitenkabinetten op te nemen. Toen in de 19de eeuw voor het eerst kunstmatige zoetwaterparels gekweekt werden, nam de exclusiviteit van parels af en verwerden zij van een product voor de allerrijksten tot een luxegoed voor een breed publiek.


Vanitas en Barbie
Zuiverheid, lust, ijdelheid en schoonheid: vanwege hun symboliek spreken parels al eeuwenlang tot de verbeelding van kunstenaars. Op David Bailly’s Vanitas met portret van een jonge schilder (1651) ligt een parelsnoer nadrukkelijk op de voorgrond. Maar niet alleen op geschilderde stillevens van oude meesters zien we parels terug, ook in de moderne kunst duiken ze regelmatig op. Marlène Dumas behangt haar Barbie (1997) ermee en Erwin Olaf laat ze op zijn foto Pearls (1986) overvloedig uit de mond van zijn model golven. De brede oriëntatie op kunstdisciplines en geschiedenis maakt van Museum De Lakenhal een pionier op tentoonstellingsgebied en van PARELEN een niet te missen ervaring.


Publieksactiviteiten en -participatie
Bij de tentoonstelling worden live dansperformances, lezingen en andere publieksactiviteiten georganiseerd. Daarnaast wordt het publiek uitgenodigd om online persoonlijke verhalen over parels of de tentoonstelling te delen. Bijzondere erfstukken, toepasselijke gedichten en onbeantwoorde vragen vormen zo een levendige aanvulling op wat er te zien is in het museum.


Karin Post
Danseres en choreografe Karin Post realiseert voorstellingen, televisiefilms, exposities en debatten waarin steeds de ontmoeting tussen verschillende kunstdisciplines centraal staat. In 1992 ontving zij de aanmoedigingsprijs van Stichting Dansersfonds voor de voorstelling True Colour, waarvoor zij samenwerkte met choreograaf Hans van Manen en beeldend kunstenaar Peter Struycken. Post maakte onder meer de televisiefilm l'Aubette, la grande salle des Fêtes (VPRO 1996), is curator voor kunstinstellingen en docent. In 2011 verscheen bij uitgeverij Pels & Kemper haar boek Soupez! Soupez! over de relatie tussen werk en eten en de kunst van het genieten.


PARELEN in kunst, natuur & dans  (16 september 2012 t/m 13 januari 2013), met ook: Johan Ambaum, Maura Biava, Peter Delpeut, Yvonne Fontijne, Conny Groenewegen, Koen Hauser, Yannis Kyriakides en studenten van het Koninklijk Conservatorium, Daniëlle Kwaaitaal, Jiri Kylian, Fransje Killaars, Hans van Manen, Peter Struycken, Anne van der Zwaag.


­­­­­­­­­­­­­­­­­Noot voor de redactie:
Museum De Lakenhal maakt beeldende kunst, kunstnijverheid en geschiedenis in Leiden toegankelijk voor een breed publiek om het te inspireren en bij te dragen aan zijn ontwikkeling. Grote meesters als Rembrandt, Jan Steen, Theo van Doesburg en Erwin Olaf zijn in het museum te bewonderen.


Voor meer informatie: afdeling Publiek van Museum De Lakenhal, Tel. 071 5165 360 of via pr@lakenhal.nl


Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden
www.lakenhal.nl

Informatie
Afdeling Publiekszaken

Beeldaanvraag
Voor het gebruik van beeldmateriaal van objecten uit de collectie dient u, zowel privé als voor commerciële toepassingen/websitegebruik, toestemming en reproductierechten aan te vragen bij Museum De Lakenhal. Voor een optimale service, adviseren wij dit verzoek minimaal twee maanden van te voren in te dienen.

Beeldmateriaal in de vorm van een digitaal bestand en/of reproductierechten kan worden aangevraagd door het fotobestelformulier (MS-Word bestand) te downloaden, in te vullen en op te sturen naar postbus@lakenhal.nl. Hierop zullen wij uw aanvraag in behandeling nemen. Zie de prijslijst voor informatie over kosten en voorwaarden.
Lage resolutie bestanden die gebruikt zullen worden voor educatie, studiedoeleinden of werkstukken kunnen kosteloos geleverd worden. Deze bestanden zijn niet geschikt voor professioneel drukwerk.

Nota bene: Voor de meeste objecten is voor publicatie geschikt beeldmateriaal beschikbaar. Het kan echter voorkomen dat de door u gevraagde afbeelding niet in hoge resolutie aanwezig is. Het is op dit moment niet mogelijk het object op korte termijn uit het depot te halen, op te stellen en te laten fotograferen. De mankracht en faciliteiten die we hebben, worden momenteel volledig ingezet voor het inhalen van achterstanden op het gebied van collectiemanagement. Dit naast onze dagelijkse programmering en openstelling voor publiek. Naar verwachting zijn de achterstanden in 2014 ingehaald en is onze collectie via de website voor publiek ontsloten. Met de inhaalslag beogen we in de toekomst een optimale publieke service te kunnen verlenen.