Barbara van Druten (ARTvertisements)
i.o.v. Bevela
mixed media, digitale collages
Lengte: 1000cm, hoogte: 200cm
mixed media, digitale collages
Lengte: 1000cm, hoogte: 200cm
Barbara van Druten (ARTvertisements)
Meer informatie
Barbara van Druten is in 1999 afgestudeerd aan de Academie van de Beeldende Kunsten in Maastricht. Ze studeerde Visuele Communicatie. Ze heeft daarnaast illustratieve vormgeving gestudeerd aan de Academy of Arts, Design and Architecture (VSUP) in Praag, Tsjechië.Na diverse omzwervingen, waarin ze in Londen, Cambridge (UK) en Lagos (Nigeria) heeft gewoond, is zij naar Leiden (Nederland) teruggekeerd. Haar zoon is zowel muze als drive geweest voor veel van haar kunstuitingen en carrière. Haar reizen zijn ook altijd een grote inspiratiebron geweest. Barbara is in haar kunstuitingen altijd op zoek naar een manier om fantasie, de complexiteit én schoonheid van zowel de psyche van de mens als de wereld, en multiculturele rijkdom naar voren te brengen. Alhoewel haar kunstwerken op het eerste gezicht vaak zoekplaatjes zijn, zitten er veel diepere lagen in met veel betekenis en visualisatie van beide kanten van het spectrum. Sinistere details maken de paradoxale uitingen compleet.
‘Barbara’ betekent letterlijk ‘vreemdeling, barbaar’. Barbara voelt zich andersdenkend, anders observerend. Zij verbaast zich dagelijks over de wereld die door raast met de ingewikkelde (klimatologische, politieke, sociale en economische) systemen en patronen, waarin het kwartje wel of niet de goede kant op valt voor mens, dier en natuur.
Na de kunstacademie was Barbara enige tijd zoekende. Ze uitte zich voornamelijk in handgemaakt illustratief werk waarmee ze in binnen- en buitenland exposeerde, alhoewel ze toen ook al bezig was met digitale illustraties. Een Italiaanse galerie moedigde haar aan om verder te gaan met digitale illustraties. Geen verkeerd advies. In 2012 startte zij, tijdens een recessie, een concept genaamd ARTvertisements. Alhoewel ze al enige naamsbekendheid had verworven als kunstenaar, besloot ze onder die bedrijfsnaam verder te gaan. Barbara heeft altijd de samenwerking opgezocht. In 2014 ging Barbara de samenwerking aan met Niki Koutouras, creatief marketeer die het snijvlak tussen kunst en commercie opzocht.
In ARTvertisements (advertisements en art) komen esthetiek en informatie samen door middel van op maat gemaakte digitale collages, deel uitmakend van een totaalconcept. ARTvertisements kan (familie)geschiedenis, (city)marketing, routing, QR-codes en educatie bevatten. ARTvertisements is reeds ingezet ten behoeve van marketingconcepten, interieurs, de openbare ruimte, stadsverfraaiing, leegstand en bouwprojecten. ARTvertisements richt zich op totaalconcepten, waarin de wensen, de behoeftes, en de te profileren identiteit van een school, bedrijf of organisatie worden meegenomen. Kleur en beleving spelen ook een enorm belangrijke rol in hun uitingen, zodat organisatorische-, werk-, sport- leer- en creatieve doelen worden gestimuleerd.
Nu bestaat ARTvertisements alweer jaren en wil Barbara zich ook weer wat meer gaan richten op vrij werk.