Home
persberichten

persbericht | 8 mei 2023

Bailly-tentoonstelling Museum De Lakenhal aangevuld met twee topstukken

De tentoonstelling David Bailly – Tijd, dood en ijdelheid die sinds 10 maart in Museum De Lakenhal te zien is, krijgt er twee eyecatchers bij. Het zijn portretten van de schilder en zijn vrouw, Agneta van Swanenburg, gemaakt door de meesterschilder zelf. Ze doken na een internationale zoektocht op bij een private kunstverzamelaar en worden vandaag aan de tentoonstelling toegevoegd.

Mysterieuze meester

De tentoonstelling geeft inzicht in het leven en werk van de zeventiende-eeuwse Leidse schilder David Bailly (1584-1657). In zijn tijd was hij een beroemde Leidse portretkunstenaar. Ook maakte hij een van de belangrijkste schilderijen over vergankelijkheid: Vanitasstilleven met portret van een jonge schilder uit 1651. Toch is Bailly’s naam tegenwoordig bij velen onbekend – anders dan Rembrandt van Rijn of Gerrit Dou, die leefden in dezelfde tijd en in dezelfde stad. Daarom heeft Museum De Lakenhal de afgelopen jaren samengewerkt met experts om de mysteries rondom Bailly te ontrafelen, met de tentoonstelling David Bailly – Tijd, dood en ijdelheid als resultaat.

Oeuvre in kaart

In aanloop naar de tentoonstelling is het oeuvre van Bailly in kaart gebracht. Het ging om een internationale zoektocht, waarbij verschillende oproepen werden uitgezet om meer informatie te vergaren over verschillende werken van Bailly én met Bailly als onderwerp. Twee van die werken waren portretten van Bailly en zijn echtgenote Agneta van Swanenburg, gemaakt door Bailly zelf. Van deze schilderijen was bekend dat ze bestonden, maar niet waar ze zich bevonden. Nu doken ze op in een privécollectie in de Verenigde Staten.

David Bailly, Zelfportret en portret van Agneta van Swanenburg, ca. 1642. Particuliere collectie, met dank aan Christie’s.
David Bailly, Zelfportret en portret van Agneta van Swanenburg, ca. 1642. Particuliere collectie, met dank aan Christie’s.

Bijzonder huwelijk

Bailly schilderde het dubbelportret ter gelegenheid van zijn huwelijk met Van Swanenburg. Zij trouwden in 1642, toen de kunstenaar al 58 jaar was. Het was een bijzonder huwelijk: Agneta was vijftien jaar jonger, en kwam bovendien uit een beduidend welgesteldere familie dan de schilder. Ze bleven kinderloos en lieten in hun testament vrijwel alles aan elkaar na. Bailly schilderde zijn vrouw vaker. Naar alle waarschijnlijkheid is ze ook op Bailly’s beroemde vanitasstilleven te zien.

Belangrijke aanvulling

De twee portretten vormen een belangrijke aanvulling op de tentoonstelling, licht conservator Christiaan Vogelaar toe. ‘De verblijfplaats van deze twee portretten was tot voor kort onbekend. Nu krijgt Museum de Lakenhal de primeur ze aan het publiek te tonen. Deze twee portretten zijn een fantastische aanvulling op het verhaal dat we met deze tentoonstelling willen vertellen. Hiermee krijgen de kunstenaar en zijn vrouw voor de bezoeker nog duidelijker een gezicht.’

Lovende ontvangst

De portretten vormen een mooie aanvulling op de tentoonstelling, die zeer lovend wordt ontvangen. Zo sprak NRC van een ‘voorbeeldige tentoonstelling’ (★★★★) en stelde Trouw dat Bailly past naast grootheden als Rembrandt en Dou. Ook Telegraaf (★★★★), Elsevier Weekblad en De Groene Amsterdammer schreven vol lof over de tentoonstelling. David Bailly – Tijd, dood en ijdelheid is nog tot en met 2 juli te zien in Museum De Lakenhal.

David Bailly, Vanitasstilleven met portret van een jonge schilder, 1651. Museum De Lakenhal.

NOOT VOOR PERS, NIET VOOR PUBLICATIE

Neem voor meer informatie contact op met Anne van den Dool, medewerker PR & Online Communicatie, via a.van.den.dool@lakenhal.nl of 06-81052747.