Home

De top 3 van: Karen Polder

tentoonstellings- en grafisch ontwerper

In 2010 organiseerde Museum De Lakenhal ‘Werk in Uitvoering’. Het museum dook een jaar lang in de eigen verzamelgeschiedenis en toonde het werk dat normaal gesproken achter de schermen plaatsvindt aan het publiek. Iedereen kon meekijken met het registreren, onderzoeken, schoonmaken, conserveren en fotograferen van duizenden objecten. Een mooie kennismaking met de enorm rijke collectie, ook voor mij als grafisch ontwerper van Werk in Uitvoering. Toch zijn twee van de drie objecten uit mijn top drie aanwinsten van ná 2010. Daarmee wil ik maar zeggen dat de collectie bepaald niet stilstaat en dat er voortdurend interessante stukken bijkomen.

losbandig stel

Het konijn en het geopende vogelkooitje verwijzen naar de lichtzinnigheid van het stel. Jan Steen maakte ook een pendant met daarop een kuis liefdespaar. Ik zou dat schilderij, dat zich in een privécollectie bevindt, graag eens zien. Of het zedige koppel dat daarop is afgebeeld evenveel plezier uitstraalt als dit losbandige stel is de vraag. Van dit werk word ik in ieder geval altijd erg vrolijk!

Hendrik Valk, affiche (ca. 1918-20)
Hendrik Valk, affiche (ca. 1918-20) Collectie Museum De Lakenhal, Leiden. Schenking Else Valk, 2015.

Hendrik Valk, ontwerp voor een affiche

In 2015 organiseerde het museum een tentoonstelling van werk van Hendrik Valk. Een mooie schenking van zijn werk vormde de aanleiding. Toen ik met het oog op de vormgeving van deze tentoonstelling de werken bekeek, werd mijn aandacht getrokken door dit plakkaat. Dat Valk op een affiche voor zijn eigen tentoonstelling een schedel afbeeldde (ijdelheid, leegheid!) intrigeerde me. Omdat de letters compromisloos in geometrische vormen zijn gedwongen zijn ze bijna onleesbaar geworden. Het zoeken naar en het schaven aan die precieze vormen is nog zichtbaar aan de potloodlijnen en de opgeplakte strookjes papier. Ze geven het geheel iets aandoenlijks. En dat er ook nog rimpelingen in het papier zijn ontstaan maakt dit affiche een toonbeeld van vergankelijkheid…

Marjan Teeuwen, Verwoest Huis Leiden

In 2015 toverde Marjan Teeuwen vier panden aan de Lammermarkt, aan de achterkant van het museum, om tot een indrukwekkende architectonische installatie. Met ‘omtoveren’ bedoel ik niet dat de transformatie in een vloek en een zucht was gebeurd (er is met een klein team maandenlang aan gewerkt), maar wel dat het resultaat betoverend was.

Marjan Teeuwen, Verwoest Huis Leiden (2015)
Marjan Teeuwen, Verwoest Huis Leiden (2015)

een monumentale fotoserie

Marjan Teeuwen heeft er een monumentale fotoserie van gemaakt die in de collectie van het museum is opgenomen. Na de heropening van het museum in 2018 zullen minimaal twee van deze foto’s permanent te zien zijn. Ik verheug me nu al op de zeggingskracht die ze hebben en op de herinneringen die ze bij mij zullen oproepen.

over Karen Polder

Karen Polder is sinds 1990 zelfstandig vormgever in Den Haag. In 1989 studeerde zij cum laude af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, daarna volgde een Master aan het Royal College of Art, Londen.
Naast tentoonstellingen in Museum De Lakenhal verzorgde zij ontwerpen voor exposities en publicaties van onder meer de Koninklijke Bibliotheek, het Letterkundig Museum, het Centraal Museum Utrecht en het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD).

website Karen Polder
Karen Polder, Den Haag
Karen Polder, Den Haag