Home

Marjolijn Dijkman

In haar multidisciplinaire werk onderzoekt Marjolijn Dijkman (1978, Nederland) de positie van de mens ten opzichte van zijn omgeving en zijn onuitputtelijke drive in te grijpen en invloed en macht uit te oefenen op de hem omringende wereld.

Dijkman is geïnteresseerd in verbeeldingen van de toekomst door tijden en culturen heen. Speciaal voor Global Imaginations maakte zij de installatie Cultivating Probability, een verzameling van diverse handzame voorwerpen, verspreid door de uitgestrekte ruimte en onderhevig aan verandering en beweging. Het werk kwam tot stand op basis van onderzoek naar de manier waarop toekomstbeelden en -voorstellingen in verschillende tijden en culturen de mens en zijn kijk op de wereld beïnvloed(d)en. De objecten in de installatie zijn vrije vertalingen van rituele voorwerpen uit de collecties van Museum Volkenkunde en het Afrika Museum in Berg en Dal, die zijn gemaakt om de toekomst te voorspellen, of te bezweren.

Uitgangspunt van een eveneens speciaal voor de tentoonstelling ontwikkeld videowerk zijn verschillende handgebaren die toekomstvoorspellende of –bezwerende handelingen verrichten. De video toont een choreografie van virtuele handgebaren uit uiteenlopende domeinen, van spirituele tot militaire, die zijn losgezongen van hun oorspronkelijke context.

Marjolijn Dijkman woont en werkt in Brussel, België.

website Marjolijn Dijkman
Marjolijn Dijkman, In Our Hands(video)
Marjolijn Dijkman, In Our Hands(video) I.s.m. Geert Belpaeme (acteur/danser, L'Hommmmm), Jeroen Koffeman (animator), Charlotte Vanden Eynde (danser/choreografe). Mede mogelijk gemaakt door AKV|St.Joost - Master of Animation.
Marjolijn Dijkman, Shifting Axis (2015)
Marjolijn Dijkman, Shifting Axis (2015) Foto: Marc de Haan
Marjolijn Dijkman, details uit de installatie 'Cultivating Probability' (2015)
Marjolijn Dijkman, details uit de installatie 'Cultivating Probability' (2015) Foto: Marc de Haan

Activiteit in Museum Boerhaave

28 september 2015

Tijdens Global Imaginations was in Museum Boerhaave het werk LUNÄ (2011-2015) te zien, een reproductie van de eet- en discussietafel van de Lunar Society. Dit genootschap van vooraanstaande wetenschappers, filosofen en uitvinders werd in 1765 in Birmingham opgericht. Het gezelschap kwam steeds bij volle maan aan deze tafel bijeen om nieuwe wetenschappelijke inzichten met elkaar te delen.

Ook nu namen vooraanstaande wetenschappers op uitnodiging van Marjolijn Dijkman en Museum Boerhaave plaats aan de tafel, waarop objecten uit de collectie van Boerhaave zijn tentoongesteld die verband houden met toekomstvisies. Onder hen wetenschappers van het onderzoeksproject 'The Future is Elsewhere’, onder leiding van antropoloog Prof. Peter Pels. Op maandag 28 september vond deze artistiek-wetenschappelijke discussie rond de thematiek van toekomstmodellen en -filosofieën plaats in Museum Boerhaave, eveneens bij volle maan.

Marjolijn Dijkman, LUNÄ, 2011-2015, discussietafel, naar het origineel van de Lunar Society
Marjolijn Dijkman, LUNÄ, 2011-2015, discussietafel, naar het origineel van de Lunar Society Acht stoelen. Tentoonstellingsoverzicht IKON Gallery, Birmingham. Courtesy de kunstenaar