Home

Een deftige parade. De selectie van Rudi Fuchs

11 oktober 2014 t/m 31 mei 2015

Museum De Lakenhal presenteert een tentoonstelling gewijd aan portretten. Een optocht van welgestelde en weledelgeleerde figuren baant zich een weg door het museum. Niemand minder dan Rudi Fuchs, gevierd tentoonstellingsmaker, kunstcriticus en voormalig museumdirecteur, maakte een persoonlijke selectie uit de collectie, gebaseerd op herinneringen aan zijn studietijd in Leiden. Rondom de tentoonstelling Een deftige Parade. De selectie van Rudi Fuchs (11-10-2014 t/m 31-05-2015) wordt een uitgebreid activiteitenprogramma aangeboden.

Deze tentoonstelling is de weerslag van wat ik heb geleerd in vele jaren: op de meest banale wijze gewoon kijken naar portretten: naar compacte, zichtbare dingen die ogenschijnlijk compleet helder zijn en toch vol geheimen.

Rudi Fuchs

Een deftige parade

Op de tentoonstelling voel je je doorlopend bekeken; de priemende blikken volgen vanaf de wand alle bewegingen op zaal nauwgezet. Het is één groot zien en gezien worden, wat wordt versterkt door de spiegels die tussen de portretten in zijn gehangen. In de geest van de invloedrijke Leidse professor kunstgeschiedenis Henri van de Waal staat de kunst van het kijken op deze tentoonstelling centraal. Door het portret van dichtbij te analyseren en daarin zo gedetailleerd mogelijk de keuzes terug te vinden die de kunstenaar maakte ten aanzien van kleur, compositie en materiaal, leerde hij zijn studenten, waaronder ook de jonge Rudi Fuchs, om de kunstwerken door en door te begrijpen. Dat aandachtig kijken naar portretten heeft Fuchs gevormd. Bovendien bood het hem de mogelijkheid om via de portretten die nieuwe, vreemde wereld van professoren, bestuurders en notabelen te bestuderen. Die wereld, dat is voor hem nog altijd typisch Leids. Leiden is met de oudste universiteit van Nederland kennisstad bij uitstek. De stad brengt traditiegetrouw grote wetenschappers voort, maar ook visionairen en andere ‘kijkers’ zoals Van de Waal en Fuchs. Heden en verleden worden met deze tentoonstelling in Museum De Lakenhal met elkaar verbonden.

Die portretcolleges zijn me altijd bijgebleven, want het portret is de meest compacte vorm van een schilderij. Je schildert iemand die je vlak voor je ziet en het leeft een beetje. Een stilleven heeft ook dat karakter: je kijkt van dichtbij. Een landschap schilderen is het tegenovergestelde, want dan kijk je van veraf. En ik ben geleidelijk aan zo gaan denken over kunstwerken: van dichtbij kijken en van veraf kijken. Dat heb ik allemaal geleerd bij Van de Waal. Of eigenlijk niet geleerd: hij heeft dat laten zien.

Rudi Fuchs

Rudi Fuchs

Rudi Fuchs (Eindhoven, 1942) werd in 1975 directeur van het Van Abbe Museum en bestuurde daarna van 1987 tot 1993 het Gemeentemuseum in Den Haag. Internationaal bekend werd hij als curator van de Documenta 7 in 1982, de vijfjaarlijkse wereldtentoonstelling voor de hedendaagse kunst in het Duitse Kassel. Van 1993 tot 2003 was hij directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Rudi Fuchs schrijft voor onder meer De Groene Amsterdammer en is actief als curator van uiteenlopende internationale tentoonstellingen. Het portret dat Karel Appel in 2005 van hem maakte en dat zich in de collectie van het Van Abbe Museum bevindt, is aan de tentoonstelling toegevoegd.

Interview met Rudi Fuchs en Meta Knol - Sleutelstad.nl

Activiteiten

Iedere zondagmiddag om 14 uur start in het auditorium een toelichting op de tentoonstelling. In de herfstvakantie vinden extra toelichtingen plaats, naast workshops portrettekenen voor kinderen. Uit de samenwerking met weekblad De Groene Amsterdammer vloeien twee lezingen voort over ‘Kijken en bekeken worden’, aangevuld met een debat rondom het portret. Cultureel organisatiebureau Artifex stelde verschillende arrangementen rondom de tentoonstelling samen.

naar de agenda

Lees meer in het verhaal over

portretten