Glas-in-lood raam uit het Algemeen Handelsblad-gebouw te Amsterdam, tussen 1927-1928

Harm Kamerlingh Onnes

Harm Kamerlingh Onnes was de zoon van schilder-ontwerper Menso Kamerlingh Onnes. Hij begon als schilder en zou dat zijn leven lang blijven. Maar na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde hij zich ook tot baanbrekend keramist, onder meer met humoristisch gedecoreerde vazen die verwezen naar mens- en dierfiguren. Harm werkte in de sporen van de avant-garde en verwerkte die invloeden op eigen wijze. Hij ging nooit helemaal abstract werken. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Algemeen Handelsblad ontwierp Harm Kamerlingh Onnes omstreeks 1927 een reeks glas-in-lood ramen voor het hoofdkantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. De voorstellingen in de ramen laten zien hoe dagelijks de krant gemaakt wordt en van de persen rolt. De bovenste rij ruiten geeft de financiële zijde van het bedrijf weer. De tweede rij van boven is gewijd aan de typografische afdelingen en de derde rij toont de redactie. De onderste rij laat het drukken van de krant zien. Duidelijk is te zien hoe de kunstenaar beïnvloed werd door de geometrische constructies van De Stijl. Toen het Handelsblad in 1970 fuseerde met de Nieuwe Rotterdamse Courant, werd het glas-in-loodraam uit het pand gesloopt. Een boer kocht de ramen op omdat hij het lood wilde gebruiken. De twintig panelen werden in 2004 teruggevonden in een boerenstal bij Amsterdam. De boer was nooit begonnen aan het scheiden van het glas en lood, waardoor de ramen met relatief geringe schade werden teruggevonden. Na restauratie konden ze worden overgebracht naar Museum De Lakenhal in Leiden.

Multimedia

Images for this object are not available for download due to copyright restrictions. For more information please contact us.

Object

Title
Glas-in-lood raam uit het Algemeen Handelsblad-gebouw te Amsterdam
Objectnames
ruit, glas-in-lood (raam)
Inventory number
E 62
Public domain

Public domain is a term used to indicate that works are no longer protected by copyright and related rights. In the EU, this is the case when the maker has been deceased for at least 70 years. In that case, there is no rightful claimant and there is no permission needed to use the work.

no

Creation

Makers
Harm Kamerlingh Onnes (Ontwerp)
Lou Asperslagh
Dating
tussen 1927-1928
Material
glas-in-lood
Technique
glas-in-lood
Measurements
Met lijst: ca. 423 × 381,5 × 14,5cm (4230 × 3815 × 145mm)
Zie voor een overzicht van de maten per raam (per voorstelling) het restauratievoorstel van Glasatelier Rijswijk, 2005.
E 62.A: 125.8 x 91.5 x 2 cm
E 62.B: 125.5 x 52.9 x 2 cm
E 62.C: 125.8 x 92.7 x 2 cm
E 62.D: 125.6 x 53.0 x 2 cm
E 62.E: 125.3 x 91.5 x 2 cm
E 62.F: 74.5 x 91.5 x 2 cm
E 62.G: 74.5 x 52.5 x 2 cm
E 62.H: 74.6 x 92.5 x 2 cm
E 62.I: 74.5 x 53.0 x 2 cm
E 62.J: 74.6 x 91.4 x 2 cm
E 62.K: 111.1 x 91.4 x 2 cm
E 62.L: 111.0 x 53.0 x 2 cm
E 62.M: 111.4 x 92.5 x 2 cm
E 62.N: 111.0 x 52.6 x 2 cm
E 62.O: 111.0 x 91.4 x 2 cm
E 62.P: 113.5 x 91.5 x 2 cm
E 62.Q: 113.6 x 52.9 x 2 cm
E 62.R: 113.7 x 92.4 x 2 cm
E 62.S: 113.7 x 52.8 x 2 cm
E 62.T: 113.5 x 91.5 x 2 cm

Subject

Image
fabrieksgebouw, vrouw, man, interieur

Acquisition

Dating
2004
Means of acquisition
Bruikleen
Thanks to
Bruikleen van de Vereniging van Belangstellenden in De Lakenhal, Leiden, sinds 2004
Questions?
collectie@lakenhal.nl
Receive our newsletter?
Subscribe

Part of

Theo van Doesburg & De Stijl

Read the whole story

Part of

presentation new acquisitions

Read the whole story

Part of

presentation new acquisitions 2015

Read the whole story