Glas-in-lood raam uit het Algemeen Handelsblad-gebouw te Amsterdam, tussen 1927-1928

Harm Kamerlingh Onnes (ontwerp)

Harm Kamerlingh Onnes was de zoon van schilder-ontwerper Menso Kamerlingh Onnes. Hij begon als schilder en zou dat zijn leven lang blijven. Maar na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde hij zich ook tot baanbrekend keramist, onder meer met humoristisch gedecoreerde vazen die verwezen naar mens- en dierfiguren. Harm werkte in de sporen van de avant-garde en verwerkte die invloeden op eigen wijze. Hij ging nooit helemaal abstract werken. Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Algemeen Handelsblad ontwierp Harm Kamerlingh Onnes omstreeks 1927 een reeks glas-in-lood ramen voor het hoofdkantoor aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. De voorstellingen in de ramen laten zien hoe dagelijks de krant gemaakt wordt en van de persen rolt. De bovenste rij ruiten geeft de financiële zijde van het bedrijf weer. De tweede rij van boven is gewijd aan de typografische afdelingen en de derde rij toont de redactie. De onderste rij laat het drukken van de krant zien. Duidelijk is te zien hoe de kunstenaar beïnvloed werd door de geometrische constructies van De Stijl. Toen het Handelsblad in 1970 fuseerde met de Nieuwe Rotterdamse Courant, werd het glas-in-loodraam uit het pand gesloopt. Een boer kocht de ramen op omdat hij het lood wilde gebruiken. De twintig panelen werden in 2004 teruggevonden in een boerenstal bij Amsterdam. De boer was nooit begonnen aan het scheiden van het glas en lood, waardoor de ramen met relatief geringe schade werden teruggevonden. Na restauratie konden ze worden overgebracht naar Museum De Lakenhal in Leiden.

Multimedia

Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Museum De Lakenhal. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.

Object

Titel
Glas-in-lood raam uit het Algemeen Handelsblad-gebouw te Amsterdam
Objectnamen
ruit, glas-in-lood (raam)
Inventarisnummer
E 62
Publiek domein

Publiek domein is een term die gebruikt wordt om aan te geven dat werken niet langer onder de bescherming van het auteursrecht en aanverwante rechten vallen. Dit is het geval als de maker minstens 70 jaar dood is. Er is dan geen rechthebbende en om de werken te gebruiken is geen toestemming nodig.

nee

Vervaardiging

Makers
Harm Kamerlingh Onnes (ontwerp)
Lou Asperslagh
Datering
tussen 1927-1928
Materiaal
glas-in-lood
Techniek
glas-in-lood
Afmetingen
Met lijst: ca. 423 × 381,5 × 14,5cm (4230 × 3815 × 145mm)
Zie voor een overzicht van de maten per raam (per voorstelling) het restauratievoorstel van Glasatelier Rijswijk, 2005.
E 62.A: 125.8 x 91.5 x 2 cm
E 62.B: 125.5 x 52.9 x 2 cm
E 62.C: 125.8 x 92.7 x 2 cm
E 62.D: 125.6 x 53.0 x 2 cm
E 62.E: 125.3 x 91.5 x 2 cm
E 62.F: 74.5 x 91.5 x 2 cm
E 62.G: 74.5 x 52.5 x 2 cm
E 62.H: 74.6 x 92.5 x 2 cm
E 62.I: 74.5 x 53.0 x 2 cm
E 62.J: 74.6 x 91.4 x 2 cm
E 62.K: 111.1 x 91.4 x 2 cm
E 62.L: 111.0 x 53.0 x 2 cm
E 62.M: 111.4 x 92.5 x 2 cm
E 62.N: 111.0 x 52.6 x 2 cm
E 62.O: 111.0 x 91.4 x 2 cm
E 62.P: 113.5 x 91.5 x 2 cm
E 62.Q: 113.6 x 52.9 x 2 cm
E 62.R: 113.7 x 92.4 x 2 cm
E 62.S: 113.7 x 52.8 x 2 cm
E 62.T: 113.5 x 91.5 x 2 cm

Onderwerp

Voorstelling
fabrieksgebouw, man, vrouw, interieur

Verwerving

Datum
2004
Wijze van verwerving
Bruikleen
Met dank aan
Bruikleen van de Vereniging van Belangstellenden in Museum De Lakenhal, Leiden, sinds 2004
Vragen?
collectie@lakenhal.nl
Nieuwsbrief ontvangen?
Meld u aan